fbpx

Utrzymanie czystości biura w czasie pandemii – jak zabezpieczyć firmę przed Koronawirusem

utrzymanie czystosci biura

W tym trudnym zarówno dla pracodawców i pracowników okresie, szczególnie istotne w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest utrzymanie czystości biura i profilaktyka w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusów, bakterii czy drobnoustrojów. Kiedy nie jest możliwa rekomendowana praca zdalna, należy zwrócić uwagę na zapewnienie obsługi przez serwis sprzątający. W tym artykule znajdziesz również informacje o tym jak samodzielnie zrobić płyn do dezynfekcji oraz jak przygotować firmę w czasie epidemii COVID-19. 

Utrzymanie czystości biura i dezynfekcja pomieszczeń

Istnieje wiele możliwości zabezpieczenia pracowników i zapewnienia im komfortowych warunków pracy. Jednym z zalecanych sposobów między innymi przez Ministerstwo Zdrowia jest umożliwienie pracownikowi pracy zdalnej.  Powszechnie wiadomo, iż brak obecności w biurach i izolacja jest najlepszym sposobem rozprzestrzeniania się wirusów. W przypadku, gdy specyfika pracy nie sprzyja możliwości wykonywania pracy biurowej w domu, zalecane jest utrzymanie czystości biura przez profesjonalną firmę sprzątającą, która może przeprowadzić specjalistyczną dezynfekcję.

Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby pomieszczenia były czyste i higieniczne. Powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem. Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem odpowiednich środków. Oczywiście, nawet najlepsza firma sprzątająca i stała dezynfekcja nie przyniesie oczekiwanego efektu jeśli pracownicy sami nie zadbają o higienę osobistą i nie będą mieli zapewnionej możliwości częstej dezynfekcji rąk.

Jak samemu zrobić płyn dezynfekujący nadający się do sprzątania powierzchni biurowych

Obecnie trudno jest dostać w sklepach w Opolu czy Wrocławiu środki do dezynfekcji powierzchni lub rąk. Jeżeli już je znajdziemy to ich cena może negatywnie zaskoczyć. W takiej sytuacji można stworzyć płyn do dezynfekcji samemu, będzie nam do tego potrzebne tylko kilka produktów. W Internecie jest dużo przepisów na żele czy płyny z różnych składników i w różnych proporcjach. Jako firma sprzątająca z Opola zalecamy przyrządzenie środka według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (zalecenia WHO). Pamiętaj żeby wyposażyć się w środki ochrony osobistej i wykonywać czynności w dobrze wentylowanym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu. Stężenie gotowego produktu do dezynfekcji musi zawierać się w przedziale 60-80% z uwagi na to, aby czas jego parowania był odpowiedni do zabicia wirusów, alkohol poniżej 60 procent nie jest skuteczny ze względu na dużą hydrofilowość.

Do sporządzenia roztworu będą nam potrzebne:

  • Wysokoprocentowy alkohol taki jak spirytus, etanol, izopropanol, denaturat
  • Nadtlenek wodoru 3% – woda utleniona
  • Gliceryna
  • Woda destylowana

W zależności od tego jakie jest stężenie procentowe alkoholu, który posiadamy (np. 95% lub 99,8%) oraz tego ilu procentowy płyn chcemy uzyskać –  taki będzie stosunek objętościowy poszczególnych substancji. Stężenie procentowe środka dezynfekującego regulujemy za pomocą dodawania do niego wody. Pomocny w tym celu będzie kalkulator rozcieńczania roztworów procentowych wodą.

Przykładowy skład samodzielnie przygotowanego jednego litra siedemdziesięcio procentowego płynu do dezynfekcji na bazie alkoholu izopropylowego jest następujący:

  • Izopropanol 99,8 % – 700 ml
  • Woda utleniona 3% – 40 ml
  • Gliceryna – 15 ml
  • Woda destylowana – 245 ml

Wszystkie składniki przygotowywanego roztworu należy ze sobą ostrożnie wymieszać. Dla polepszenia jego walorów zapachowych dodaj do niego kilka kropel naturalnego olejku miętowego.

W razie problemów zapytaj swoją firmę sprzątającą czy posiada płyn do dezynfekcji powierzchni bądź zamów usługę z jego użyciem.

Sprzątanie powierzchni biurowych płynem dezynfekującym

Profesjonalne firmy sprzątające świadczące usługi utrzymania czystości w biurach doskonale wiedzą, że ich praca ma na celu nie tylko usunięcie nieczystości, ale także na profilaktyce zapobiegania rozmnażaniu się bakterii i wirusów w sprzątanych obiektach. Najważniejsze jest zawsze zdrowie osób znajdujących się w budynku następnie same walory estetyczne. W usługach sprzątania dobrą praktyką jest dezynfekcja powierzchni. Odpowiednie zastosowanie detergentu nie niszczy czyszczonej powierzchni oraz jest bezpieczne dla środowiska. Przykładowo środek dezynfekujący na bazie izopropanolu jest obojętny dla tworzyw sztucznych.  Można go stosować na różnego rodzaju materiałach a jego roztwór w stężeniu 70% jest stosowany w medycynie jako środek antyseptyczny. Dzieląc się doświadczeniem z klientami w Opolu czy Wrocławiu zawsze staramy się doradzić w temacie wyboru odpowiednich środków czystości lub częstotliwości sprzątania. Klienci cenią sobie możliwość zasięgnięcia rady i opinii u naszych pracowników, dlatego firma ZTIRA jest często polecana jeżeli chodzi o sprzątanie w Opolu.

Utrzymanie czystości biura i co dalej – jak zabezpieczyć firmę przed koronawirusem?

W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Ministerstwo Rozwoju – we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym – przygotowało zalecenia dla przedsiębiorców:

  1. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
  2. Promować w miarę możliwości kontakt z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych.
  3. Ważne by jak najczęściej korzystać z płatności bezgotówkowych.
  4. Należy promować regularne i dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  5. Upewnić się, że pracownicy oraz klienci mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
  6. Umieścić dozowniki z mydłem lub innym płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
  7. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
  8. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
  9. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  10. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza. Umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
  11. Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku.
  12. Zapewnić, aby pomieszczenia były czyste i higieniczne:
  • powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze). Jak również wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
  • wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.

W sytuacjach potencjalnego ryzyka wzmożonej zachorowalności ważnym jest zachowanie odpowiedniej profilaktyki w firmie. Jako pracodawca możesz również zlecić kompleksową usługę dezynfekcji pomieszczeń, która polega na usuwaniu środkami chemicznymi, fizycznymi jak i biologicznymi czynników, które są szkodliwe pod kątem sanitarnym.

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią higienę osobistą i otaczającej nas przestrzeni!

Czy zwiększenie częstotliwości sprzątania biura jest konieczne w trakcie trwania pandemii?Gdzie znajdziemy najwięcej bakterii w biurze? Jak się przed nimi bronić, na jakie elementy zwrócić uwagę podczas rutynowego utrzymania porządku w biurze? Po przeczytaniu tego artykułu na pewno znasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania!